Huono itsetunto tekee salaa tuhojaan

 

Havahdutko usein siihen, että vertaat itseäsi muihin ja ajattelet, että olet rumempi tai lihavampi, kuin muut? Tai huomaatko ajattelevasi, että kaikki muut suoriutuvat tekemisistään aina hyvin, ja sinulle tapahtuu jatkuvasti mokia, mitä jäät pääsi sisällä vatvomaan pitkäksi aikaa? Voi myös olla, että huomaat, ettet uskalla tehdä asioita, kun ajattelet, että epäonnistut niissä kuitenkin. Jos tunnistat itsessäsi näitä ajatusmalleja, voi olla, että sisimpääsi kätkeytyy huono itsetunto. Usein tätä on kuitenkin vaikea tunnistaa, ja tämän vuoksi moni saattaa kokea huonommuuden tunnetta läpi elämänsä.

 

huono itsetunto

 

Huono itsetunto ei ole reilu kumppani. Se saa sinut ajattelemaan, että olet surkea ja ettet kelpaa kenellekään. Huono itsetunto voi saada sinut uskomaan, että muut ihmiset nauravat sinulle ja katsovat sinua arvostelevasti. Saatat siis uskoa, että tiedät, mitä muut ihmiset sinusta ajattelevat, vaikka näin ei todellisuudessa ole. Saatat huonon itsetuntosi takia jättäytyä taka-alalle monissa asioissa.

Usein huono itsetunto voi olla seurausta aiemmista elämänkokemuksista tai siitä, miten sinua on kohdeltu lapsena. Jos olet aina saanut kuulla vain negatiivista palautetta, ei ole ihme, jos itsetuntosi on romuttunut. Suorituskeskeinen nyky-yhteiskunta osaltaan ruokkii huonon itsetunnon syntymistä. Joskus huono itsetunto voi olla seurausta myös sille, että olet elänyt alistavassa ja tuhoavassa ihmissuhteessa. Myös monet muut asiat voivat olla huonon itsetunnon taustalla, mutta mainitsematta ei voi jättää sosiaalista mediaa ja sen tuottamia paineita. Sosiaalinen media saa meidät ajattelemaan, että muiden elämä on aina ihanaa ja toisille tapahtuu vain hyviä asioita. Tämä voi aiheuttaa sen, että puntaroit omaa elämääsi vääristyneellä tavalla.

itsetuntoa voi työstää

Tiesitkö sinä, että huono itsetunto voi kätkeytyä monien mielenterveysongelmien taakse?

 

Huono itsetunto voi tehdä salaa tuhojaan ja kylvää pään sisälle ahdistavia tunteita. Huono itsetunto voi olla osasyynä masennukseen, ahdistukseen ja paniikkihäiriöön, ja tämän vuoksi on tärkeää, että tunnistat huonon itsetuntosi, koska se voi ylläpitää monia ongelmia.

Huonoa itsetuntoa on mahdollista tietoisesti työstää, ja kerron tässä muutamia esimerkkejä, mitkä voivat auttaa sinua eteenpäin.

Huono itsetunto luo negatiivisia ajatuksia, mutta tämän voi tunnistaa, kun pysähtyy pohtimaan rehellisesti seuraavia kysymyksiä.

 

• Oletko tyytyväinen itseesi?
• Tuntuuko sinusta, ettet kelpaa oikein mihinkään?
• Tunnistatko itsessäsi hyviä ominaisuuksia?
• Suoriudutko mielestäsi asioista siinä missä muutkin ihmiset?
• Tunnistatko itsestäsi ja elämästäsi ylpeydenaiheita?
• Tunnetko itsesi hyödyttömäksi?
• Tunnetko olevasi vähintään yhtä arvokas, kuin muutkin ihmiset?
• Toivoisitko, että voisit kunnioittaa itseäsi enemmän?
• Pidätkö itseäsi kaiken kaikkiaan epäonnistuneena ihmisenä?
• Suhtaudutko itseesi myönteisesti?

 

Näiden kysymysten avulla voit tutustua itseesi ja tapaasi suhtautua asioihin.

Jos koet, että havaitset itsessäsi merkkejä huonosta itsetunnosta, voit alkaa tietoisesti pohtimaan millaisia ajatuksia ja uskomuksia sinulla on itsestäsi?  Voit vaikka kirjoittaa ajatuksiasi paperille, jolloin sinulle konkretisoituu se, minkälaisia asioita sinun tulisi työstää.

 

Usko itseesi

Millä tavoin itsetuntoa voi sitten alkaa työstämään? Tässä muutama vinkki siihen.

Itsemyötätunto on työväline, jota myös terapeutit käyttävät. Sitä voi harjoitella myös itsenäisesti. Voit miettiä, mitä hyvää voisit sanoa itsellesi tässä ja nyt. Kun koet vaikean tilanteen, pysähdy ja mieti minkälaisia ajatuksia mielesi juuri sillä hetkellä tuottaa. Opettele huomaamaan negatiiviset itseesi kohdistuvat ajatukset ja pyri tällöin tietoisesti ajattelemaan, mitä kannustavaa voisit itsellesi sanoa.

Vaikka kokisit tilanteesi miten vaikeaksi, haluan sanoa sinulle, että usko itseesi. Naiivia voisi joku sanoa, mutta huonoa itsetuntoa ei korjata negatiivisilla ajatuksilla. Usko itseesi, se kannattaa ja se voi olla tie toipumiseen. Usko itseesi, sillä siinä riität juuri sellaisena mitä olet. Meissä kaikissa on jotain erityistä ja meissä kaikissa on hyviä ominaisuuksia. Hyvin usein voi olla vaikeaa sanoa ääneen, missä asioissa juuri sinä olet hyvä. Opettele siis huomaamaan nämä asiat itsessäsi ja tuo ne rohkeasti esille.

Yritä nousta huonon itsetuntosi yläpuolelle ja katsoa sitä lintuperspektiivistä käsin. Mitä sanoisit ihmiselle, jolla olisi samanlaisia ongelmia, kuin sinulla? Sisäinen kannustava puhe voi olla vaikeaa, mutta sitä voi opetella. Ja vaikka se nyt tuntuisi vaikealta ja turhauttavalta, voi se myöhemmin viedä sinua eteenpäin.

Toivottavasti näistä ajatuksista on sinulle hyötyä.

 

”Älä ajattele ettet ole kyllin hyvä,

sillä sinä kelpaat myös silloin, kun et ole parhaimmillasi.”

 

Therese

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *