Ahdistus valtaa mielen – Mistä apua ahdistukseen?

 

Tiedätkö miltä tuntuu, kun negatiiviset ajatukset ja tunteet hallitsevat mieltä? Ahdistus ja paha olo on kuin lumivyöry, jota et voi pysäyttää. Ahdistus voi saada otteen sinusta ja se voi saada ympäröivän maailman näyttämään harmaalta ja synkältä. Sisälläsi on iso möykky, joka ei katoa, vaikka miten haluaisit.

Mitä tehdä, kun ahdistus ottaa sinusta vallan? Mistä voit saada apua ahdistukseen?

Kerron tässä postauksessa muutaman terapeuttisen keinon, jolla voit itsenäisesti työstää ajatuksiasi ja tunteitasi. Jaan myös linkin sivustolle, jossa on hyviä itsenäisesti tehtäviä harjoitteita, joiden avulla pystyt paremmin käsittelemään ahdistuksen tunteita.

 

Ahdistus hallitsee elämää

Ahdistus voi pitää sisällään joukon erilaisia tuntemuksia. Se voi olla epämääräinen olotila, jota et kykene sanoittamaan ja jota et voi hallita. Ahdistus voi olla tunne, että pääsi sisällä on kaaos, joka saa kaiken näyttämään synkältä. Saatat olla jatkuvasti huolissasi tulevasta, etkä murehtimiseltasi kykene näkemään positiivisia asioita. Saatat kokea fyysisiä oireita, olla levoton ja jännittynyt. Saatat tuntea sydämen tykytystä, huimausta ja pahoinvointia. Ahdistus voi tuottaa monenlaisia oireita, mutta keskeistä on miettiä sitä, missä määrin ne vaikuttavat normaaliin elämääsi, työ- ja opiskelukykyysi sekä sosiaalisiin suhteisiisi.

Ahdistus ja henkinen huonovointisuus ei katso ikää. Se ei katso sukupuolta, eikä sitä missä asemassa olet tässä yhteiskunnassa. Henkinen pahoinvointi ja ahdistus näkyy mitä surullisimmalla tavalla mediassa ja somessa. Se todellakin iskee päin kasvoja, kun luet uutisia tai somepäivityksiä. Sosiaalinen media on paikka, mihin on helppo purkaa pahaa oloa, mutta mikä väärin hyödynnettynä voi lisätä jonkun muun tuskaa.

Ihmiset kokevat nykypäivänä enenevissä määrin pahan olon tunteita ja ahdistusta, mutta vain murto osa hakee ja saa apua. Moni yrittää selviytyä ahdistuksestaan yksin, kenties ystäviensä avustuksella, mutta aina ahdistuksesta ei pääse yli omin voimin. Onkin valitettavaa, että myös avun saaminen ei ole varmaa, vaikka menisit ahdistuksesi kanssa sitä jostain hakemaan. Tällöin on syytä pysähtyä miettimään, miten itse voisit helpottaa omaa olotilaasi.

Apua ahdistukseen ja pahaan oloon

Kun ahdistus ja paha olo eivät ole ottaneet sinusta vielä kovaa otetta, voit löytää selviytymiskeinoja, joihin ei tarvita lääkäriä tai ulkopuolista apua. Näistä ehkä ylitse muiden ovat liikunta ja terveelliset elämäntavat. Liikunta missä tahansa muodossa on mitä parhain lääke ahdistavina hetkinä. Erityisesti luonnossa liikkuminen auttaa saamaan ajatukset kasaan ja jo pelkät luonnossa liikkumisen terveysvaikutukset vaikuttavat mielen hyvinvointiin.

Ahdistustaan voi purkaa myös monella muulla tavalla. Toisille jotkin luovat itsensä ilmaisutavat voivat olla tie siihen, että ahdistus helpottaa. Piirtäminen, kirjoittaminen, näytteleminen tai mikä tahansa muu luova toiminta voi olla lääkkeitäkin tehokkaampi apukeino. Mutta lääkitystäkään ei pidä väheksyä, mikäli oireet hallitsevat jo liikaa elämää. Tällöin lääkitys voi helpottaa elämääsi huomattavasti. Mutta lääke harvoin ainoana apukeinona pelastaa ketään. Rinnalle on syytä löytää myös asioita, joilla voit itse hallita ahdistustasi ja vaikuttaa hyvinvointiisi.

Erilaisia terapeuttisia harjoitteita voi tehdä myös itsenäisesti. Ahdistavana hetkenä voit kokeilla olisiko näistä harjoitteista sinulle apua. Voit yrittää ulkoistaa ahdistuksen ja pahan olon tunteesi. Tämä tarkoittaa sitä, että ajattelet ahdistustasi tavallaan itsestäsi irrallisena asiana. Pysähdy miettimään, miten ahdistus pyrkii vaikuttamaan sinuun? Mitä ahdistus saa sinut ajattelemaan itsestäsi? Tämän jälkeen voit miettiä mikä voisi olla vaihtoehtoinen tapa ajatella? Eli jos ahdistus saa sinut vaikkapa ajattelemaan, että tulevaisuudella ei ole sinulle mitään tarjottavaa, on tärkeää, että tunnistat tämän ajatuksen olevan kokemasi ahdistuksen tuottamaa ajattelua. Jos kykenet, voit yrittää ajatella, miten voisit työstää ajatuksiasi. Voisitko ajatella, että tällä hetkellä vain tunnet näin, mutta todellisuudessa jonkin ajan päästä saatat nähdä asiat aivan eri valossa.

Voit myös yrittää tehdä oman voimakarttasi. Voimakarttaan voit kirjoittaa omia vahvuuksiasi. Muista, että jokaisella on joku vahvuus, vaikka juuri nyt olisikin vaikea saavuttaa niitä ajatuksen tasolla. Voimakarttaan voit kirjoittaa myös asioita, joista olet kiitollinen. Kirjoita edes yksi asia. Tämän jälkeen voit kirjoittaa ylös tukitahot, johon voit olla yhteydessä tiukan paikan tullen. Ja lopuksi kirjoita unelma, josta haluat pitää kiinni.

Ahdistusta voi opetella hallitsemaan monin eri keinoin. Jokaisen tulee löytää itselleen ne parhaat keinot. Älä luovuta heti, vaikka jokin keino ei välittömästi toimisikaan. Anna itsellesi aikaa kokeilla uusia tapoja toimia. Ahdistuksen ollessa erittäin voimakasta voit opetella erilaisia tapoja, jolla voit rauhoittaa itsesi ja saada ajatuksesi muualle.

Näiden keinojen lisäksi voit halutessasi tutustua Oiva sivustoon. Se on Suomen Mielenterveysseuran ylläpitämä sivusto, mistä löytyy useita eri harjoitteita, joita suosittelen lämpimästi testattavaksi. Niiden avulla voit työstää mielen ja kehon hyvinvointia. Harjoitukset auttavat hallitsemaan ahdistusta niin, että pystyt tekemään enemmän asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä. Pääset sivustolle tästä linkistä → Oiva sivusto

Muista kuitenkin, että jos huomaat ahdistuksen rajoittavan normaalia elämääsi siinä määrin, että arki ei enää suju, on syytä turvautua ulkopuoliseen apuun. Tällöin ahdistuksesta on syytä mennä juttelemaan lääkärin kanssa. Erilaisista terapioista voi tällöin olla myös hyötyä.

Voimia kaikille niille, jotka yrittävät päästä irti ahdistuksen tunteistaan.

 

”Sinun ei aina tarvitse tietää mitä tien päässä on,

voit silti ottaa askeleita eteenpäin.”

 

Therese

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *